2012-11-18

"Trend 1: Tjäna pengar på slaskhögen"


Det kom till trender på e-boksmarknaden. Den första trenden som presenterades var att "Tjäna pengar på slaskhögen". Slaskhögen, d.v.s. böcker av egenutgivarna.

Slaskhögen.

Föreläsaren betonade att inte alla kallade den för slaskhögen, men menade att det inte var helt ovanligt. De som satt i föreläsningssalen, däribland jag, fick veta att vissa förlag skaffar dotterförlag i annat namn för att ta hand om dem, böckerna av egenutgivarna, för att inte förknippa dessa böcker med det etablerade (finfina?) Förlagsnamnet.

Det låter så krasst. Som om man rotar igenom en riktig köckenmödding för att hitta några kronor eller tior som man kanske har missat. Så krasst.

Jag har inga planer på egenutgivning av Alster I, inte ens om jag inte finner lyckan hos de etablerade förlagen, men ändå kändes det i själen. Jag tänker på all tid som ligger bakom varje manus. Jag tänker på alla de drömmar som man hinner drömma om sitt manus. Jag tänker på all besvikelse som refuseringar måste medföra. Jag tänker på hur man reser sig, börjar drömma den återstående drömmen; att kunna ge ut sitt manus som e-bok. Jag tänker på att ingen drömmer om att ens verk ska betraktas som en del av "slaskhögen".

4 kommentarer:

  1. Hej, trist benämning det där med slaskhögen. Usch. Vet inte om jag håller med om att det är en slask-hög, jag vet att flera etablerade författare har börjat sin bana som egenutgivare! Och egenutgivarna har en alldeles egen monter på bokmässan i Göteborg också! Så så himla dåligt kan det ju inte vara!
    Basta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan det inte. Och skulle det vara någon som är dålig (jag menar, det finns ju förlagsutgivna böcker som inte är så märkvärdiga alla gånger) så är det inte ok att dra en kam (eller slaskhög) över alla egen-utgivna böcker. Basta!

      Radera
  2. Usch, det var en trist syn på något som betyder allt för människan bakom orden.

    SvaraRadera