2012-12-21

Om att lämna utrymme för att ta sats

Det är visserligen några timmar kvar av detta dygn, men eftersom inga tecken tyder på jordens snara undergång så startar jag datorn och öppnar ännu ett dokument. Hittar ett nytt kapitel som ska arbetas igenom.

Efter en genomläsning följer insikten att det är ett av de där putta-och-dutta kapitlen, ett kapitel som inte kräver större omskrivningar eller nytänk, bara finslipning. Så jag börjar tveka. Jag vet att kapitlet som följer är ett av de där omöjliga kapitlen som tar så mycket tid och kraft i anspråk.

Min tvekan har sin grund i vetskapen att jag inte kommer att skriva under julhelgen - det gör jag aldrig, åtminstone inte på denna historia - och kan komma att tappa min skrivflow. För just nu har jag skrivflow, de senaste kapitlen har varit så enkla att jag liksom skriver av bara farten.

Så jag undrar... är det klokt att finslipa ett putta-och-dutta kapitel under den kommande helgen - jag kommer med all sannolikhet att bli klar med genomgången under helgen - bara för att ta en skrivpaus? Borde jag inte lämna det till efter jul, då jag liksom kan ta sats i detta enkla kapitel och hitta ett flyt som - med lite flyt - tar mig igenom åtminstone en del av därpå följande omöjliga kapitlet?

2 kommentarer:

  1. Jag brukar lämna kapitel ungefär när jag har som mest flyt i det så att jag vet var jag ska börja. Det är ofta knepigt att komma igång efter en paus om man inte har nåt man längtar efter. Så det kan du ju prova på.

    SvaraRadera
  2. Vill du göra det nu, så gör det. Min erfarenhet är att inget man skriver är förgäves, inte ens om man tar bort det sedan. Något har man ändå lärt sig eller fått ut av det :-) Lycka till!

    SvaraRadera