2012-12-04

Om en deadline

För några år sedan gjorde jag den olyckliga upptäckten att jag inte dör om jag missar en deadline. Upptäckten var olycklig för att jag sedan dess har haft svårt att hålla en. För visst har jag satt upp deadline för Alster I - när jag kommer in i skrivperioder brukar den befinna sig ungefär ett halvår framåt i tiden - men eftersom det saknas verkliga hot så har det blivit alltför lätt att skjuta på datumet.

Jag sitter i en något annorlunda sits just nu.

Jag och min sambo är på väg att köpa ett hus; vi har ett kontrakt (med förbehåll eftersom vi måste vänta in sotarens utlåtande om skorstenen). Huset som vi har siktat in oss på är inte vilket hus som helst utan ett renoveringsobjekt.

Så. Om allt går som det ska kommer jag att ha en deadline för Alster I om fyra månader - den 1.a april - då vi får besittningsrätt. Det är inte själva flytten som avgör datumet, det är mitt andra intresse; att renovera. Att planera, skapa och bygga om. Lite som att skriva men mer ... fysiskt. Jag vet att renoveringen kommer att ta mycket av den tid som nu ägnas åt att skriva.

Fyra månader. 20 kapitel kvar att skriva om. Kommer jag att klara det?

Det låter lite med 20 kapitel, men jag skriver långsamt. Särskilt när jag skriver om en befintlig text. Särskilt när åtminstone fyra av dessa kapitel är såna där omöjliga kapitel som det tar så lång tid att ta sig igenom. Särskilt när de sista fyra kapitlen mer liknar hastiga anteckningar än färdiga kapitel. Särskilt när hybrisen har en förmåga att åtföljas av starka tvivel.

Fyra månader. Det är en ganska lång tid. Visst kommer jag att klara det?

6 kommentarer:

  1. Det är kanske vad du behöver: en verklig anledning att hålla en deadline? För det är svårt när man sätter upp en bara för att ha en tid att förhålla sig till utan att den innebär något egentligen. Det kan funka att hålla sina mål om man har mindre delmål på vägen, blir lättare att kolla vart skutan är på väg. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Inte för att jag är så värst synsk eller nåt, men klart du fixar det. Tänk bara inte på alla 20 kapitel på en gång. Det kan bli tungt då. Min utprintade pappershög är övermäktig så länge jag betraktar den som klump, men en sida i taget så går det lättare (intalar jag mej själv).

    SvaraRadera
  3. Jag brukar inte tänka i termer av delmål - men inser att jag nog måste börja fundera på det; alltså att fundera på hur fungerande delmål skulle kunna se ut för mig...

    SvaraRadera
  4. Deadlines är bra att ha för det driver en framåt men om du inte skulle hinna antar jag att det inte är någon katastrof om det är din egen deadline. Under tiden du renoverar på ditt hus kommer du ha gott om tid att fundera på vad du kan göra bättre i ditt manus och få massor med nya uppslag. Se till att ha ett anteckningsblock redo. Risken är förstås att det försvinner i renoveringsröran :-). Vad kul föresten att få renovera ett hus. Det gjorde vi också när vi köpte vårt hus och det är som du säger ännu en kreativ möjlighet att planera, skapa och göra om.
    Lycka till med både skrivandet och renoverandet! Du hinner så långt du hinner med skrivandet och det är gott nog :-).

    SvaraRadera
  5. Ja, jag har tänkt lite på det där under de senaste dagarna; att jag har en deadline men om jag inte hinner klart så ... hinner jag inte. Huvudsaken borde vara att jag strävar efter att hinna klart - genom att sträva borde jag komma långt. Jag funderar också allvarligt på att inarbeta rutiner som gör att jag fortsätter att skriva i renoveringsröran.

    Vad roligt att ni också har renoverat ett hus, då kanske du kan ge lite tips om jag kör fast med någon spik ;-)

    SvaraRadera
  6. Det är klart du gör. Nu vet jag inte hur långa kapitel du har/vill ha, men detta skulle betyda ett och ett fjärdedels kapitel i veckan. Låter inte det ganska genomförbart? Pepp, pepp.

    SvaraRadera