2012-12-10

Om Vårens böcker och debutantporträtt


Det är något av en höjdpunkt, det här när Svensk bokhandels (SVB´s) släpper sin katalog över de kommande böckerna.  Förra veckan landade katalogen för vårens böcker på informationsdiskarna i biblioteket. Och jag, jag dök som en hök för att kolla in debutantporträtten.

Jag älskar dem; debutantporträtten. Både de långa och korta. Både dem som börjar med ett ”Hej” eller de som kastar sig in i handlingens centrum utan att hälsa. Både de som är i sitt slag och de som inte utmärker sig. Jag är barnsligt förtjust i att läsa om hur allt började, varför en debutant började skriva, varför en viss historia kom att bli Debutromanen.

Jag bläddrar och läser. Jag undrar vilka av debutanterna jag kommer att läsa, undrar vilka av dem kommer att komma med ytterligare en bok, en tredje. Vem kommer man att skriva om i tidningar? Får någon av dem Augustpriset? Jag undrar hur länge det dröjer tills någon, vars resa jag har följt på nätet, finns bland dessa porträtt. Hoppas inte alltför länge.

1 kommentar:

  1. Ja! Det där brukar jag också ägna mig åt. Gillar att kolla in kataloger och bli nyfiken på böcker och författare.

    SvaraRadera