2013-04-07

Om en bloggpaus

Tjoff, så går en månad från bloggens liv och kommer aldrig åter.

Så vad var det som hände? Hamnade jag i ett maskhål, låg jag i koma? Tidsbrist, lättja eller kanske bloggkramp? Blev jag kidnappad, gick min dator sönder? Tröttnade jag på vintern, kom aldrig våren?

Nä, jag vet inte. Det bara blev så. Tiden gick. Det är sånt som händer ..?

Det ligger en massa utkast i korgen med blogginlägg. Tankar som jag aldrig tänkte klart, orkade inte formulera. Det samma hände med skrivandet under mars. Orkade inte formulera.
Så inget hände med Alster I under en månad?
Nja. Jo. Jag hann tvivla rätt mycket på Alster I. Men jag kom över tvivlet, främst genom att jag skrev mig fram till ett av mina favoritkapitel; ett av de där kapitlen som står i skarp kontrast mot de omöjliga kapitlen som jag aldrig får till. I detta favoritkapitel fungerar allt. Jag har hittat mitt språk och händelserna kommer i precis den ordning som de ska. Allt flyter. (Varför är inte alla mina kapitel så? Varför är det knappt mer än ett ynka kapitel så är så där perfekt?) Kapitlet gav mig en idé, och jag backade i arbetet. Tog mig tillbaka till ett annat kapitel som jag lämnat lite halvfärdigt så där. Och där fastnade jag, trots att jag vet vad jag ska skriva. Men så kom ju aldrig våren. Och så skulle jag packa för vi skulle ju flytta. Och så flyttade vi. Och så är allt i oordning. Och vem kan skriva när man knappt hittar sin dator?
Ok, undanflykter och sånt. Men vad hände med den där deadlinen, den som inföll den 1.a april... eller var det den 31 mars?
Ja just ja. Den. Men den lyckades jag skjuta på. För det hände något som medför att jag inte kommer att kunna ägna mig åt att renovera så mycket som jag hade tänkt mig. Jag får loss skrivtid och slipper jäkta mig igenom Alster I. Men än dröjer det nog några dagar innan jag kommer igång igen. Just nu ligger jag på soffan på torpet - dit vi flydde flyttkaoset hemma. När vi återvänder hem måste vi städa ur ett stort radhus och försöka få till en slags grundordning i det nya hemmet. Men sedan ska jag nog komma igång med livet igen. Och så blir det ju vår snart. (Även om jag tvivlade lite på det under gårdagen då den finaste jule-snön föll över Hälsingland.)

Hursomhelst så tror jag att jag har bloggpausat färdigt för den här våren.

4 kommentarer:

  1. Och det var ett bra inlägg om vart en bloggpaus försvann. Ibland behöver man öva sig på undanflykterna också, tror det hör till. Eller så är det min undanflykt.

    SvaraRadera
  2. vad tråkigt att inte få läsa fler inlägg :( men ibland kan man behöva paus, förstås... Hoppas du kommer i ordning med allt. Och lycka till med skrivandet.

    SvaraRadera
  3. Nog om bloggpauser och annat, nu är det annat mer spännande på gång (för er). Mia: magiska datumet som närmar sig... Kati: ett stort grattis till kontraktet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Blir lite nervös av det också. Lite? *fnys*

      Radera