2013-05-26

Om onödiga mysterier

Jag är i färd med att beskriva ett drag hos en av mina karaktärer - ett drag som en av de andra karaktärerna finner märkligt, närmast mystiskt, ett drag som aldrig har fått en förklaring - när jag inser det; jag luras. Jag försöker få det till att det är en av mina karaktärer inte begriper - fast det i själva verket är jag som inte har tänkt färdigt. 

Problemet med att låta något bli märkligt, närmast mystiskt, är att det i slutändan måste få en förklaring. Beroende på hur mycket jag har laddat det (dvs. hur mycket betoning jag har lagt på det i texten, hur märkligt, mytiskt jag gjort det) desto mer intressant måste förklaringen vara.

Det jag just var i färd med att göra var att ladda en småsak, skitsak, en pyttedetalj som inte har någon större betydelse för berättelsen i dess helhet. En sådan bisak som inte ska laddas eftersom det medför merarbete - för i slutändan ska det ju förklaras, eller än värre; den riskerar att dra ut berättelsen på villovägar.

Så. Jag tar ett steg tillbaka. Söker en förklaring, löser onödiga mysterier innan de blir mysterier. Skriver vidare om något alldagligt, en småsak som knappast kan betraktas som en tråd.  

3 kommentarer:

  1. Skulle egentligen kommentera på de där katalogkorten, men kommer inte in på kommentarsfunktionen där. Att jag förstår, skulle också bita ihop och låtsas som om det regnar, för nej katalogkort ska inte delas.

    Och när jag ändå är inne på det här inlägget så undrar jag, menar du att du undviker att skriva om nån pyttedetalj för att det är oviktigt eller för att det skulle förändra berättelsen?

    SvaraRadera
  2. Ähum. Ja, jag hade tagit bort möjligheten att kommentera eftersom jag inte alltid riktigt hinner svara på kommentarer; vilket får mig att känna mig väldigt oartig ...

    Vad jag menar är att jag försöker att inte mystifiera pyttedetaljer. Vissa saker (tex frågan om varför någon beter sig på ett visst sätt) kan gott få en förklaring redan när beteendet dyker upp - för att undvika att de växer sig större (och behöver "ältas" berättelsen igenom) utan att de tillför berättelsen något av större vikt. Detaljerna i sig behöver inte vara oviktiga, men de är inte heller så viktiga att de behöver bilda en tråd som jag, som skriver, måste fånga upp - det kan lika gärna få vara detaljer som uppmärksamma läsare fångar upp utan att jag pekar på dem båda här och där.

    Jag tror att en pyttedetalj som laddas har möjlighet att förändra en berättelse just på grund av den där snöbollseffekten som följer på laddningen. Det kan vara av godo när man kämpar med att göra en berättelse trovärdig, men också av ondo när man sitter med en färdig berättelse som behöver slipas. I det sista fallet är det inte så kul med en massa nya småtrådar som dyker upp när man som bäst försöker tråckla upp trådar som inte behövs.

    SvaraRadera
  3. Okej. Fast jag tycker det är synd du tar bort kommentarerna. Vad gör väl det om man inte hinner kommentera genast?

    SvaraRadera