2013-07-15

Om en åsna mellan två hötappar

Jag, alltså, som velar mellan Alster I - som känns intressantare än på länge - och en av de där novellerna som är allt mindre novellika och liknar mer Alster II (?!).

Självklart tänker jag mig att jag borde ägna mig åt Alster I. Självklart, men vad gör väl det om jag skriver lite, bara några stycken, på den nya berättelsen? Det betyder ju inte att jag kommer att överge min stora darling? Om jag bara skriver det där som dök upp häromdagen?

Jag känner mig som en åsna. Det borde vara så lätt att bestämma sig; att sätta sig en kväll och skriva rent de där anteckningarna, få ihop början på en ny novell (ett nytt kapitel?) till samlingen. Det betyder ju inte att något annat överges, bara att jag skriver rent det redan tänkta?

Men de där nya spännande anteckningarna till Alster I, då? Är inte de värda att skrivas rent? Ska jag inte ta dem först så att... Ja, en åsna.

Varför känns skrivandet plötsligt så svårt trots att kreativiteten - uppenbarligen - flödar?

1 kommentar:

  1. Ibland är det väl precis det. Att kreativiteten flödar och man vet inte var man ska börja. Eller man vill börja över allt. Och det går ju så där.

    SvaraRadera