2013-09-18

Om att pricka in rätt årstid

Alster I börjar med hösten, inte för att jag började skriva historien på hösten utan för att hösten alltid har varit min favoritårstid. Det blir så kyligt, vackert. Kanske också för att hösten symboliserar det nya. Jag har ägnat en stor del av mitt liv åt att studera, även under de år jag arbetat, vilket innebär att hösten varit en början på något nytt; en ny termin, en ny kurs. Nya kläder och pennor och block. Nya berättelser.

De skeenden i Alster I som utspelar sig i nutid utspelar sig under några höstdagar efter en lång indiansommar. Jag minns inte längre om det var indiansommar det året som jag började skriva min berättelse eller om indiansommaren dök upp i efterhand. Kanske lade jag till den i en senare omskrivning för att det passade in av någon anledning? För att det rättfärdigade något som redan har raderats?

Ja, nu är inte indiansommaren mer än en flyende detalj i berättelsen. Egentligen en av de där sakerna som jag med lätthet kan raderas eftersom den saknar vikt. Men jag raderar inte. Nix, för det är just där som jag är i omarbetningen just nu. I berättelsen har indiansommaren just slagit över i höst. Jeps! Precis som i min egen verklighet.

Det är väldigt sällan som stämmer för mig, det här med vilken årstid jag skriver om och vilken som pågår utanför fönstret. I mitt skrivande får jag ofta ägna mig åt att minnas årstider istället för att leva dem. Men det är väl antagligen så det blir när alla de fyra årstiderna dyker upp i berättelsen. Det känns ju lite onödigt att invänta rätt årstid när man som bäst ägnar sig åt att skriva. Så just nu njuter jag av att hösten äntligen har dykt upp efter denna indiansommar, och inte bara det; jag njuter av det kyliga grå vädret - det är ju precis det det som mina karaktärer upplever just nu.

1 kommentar:

  1. Det där känner jag igen. Jag löste årstidsfrånvaron genom foton. Tog mängder med bilder på de mest märkliga saker för att ha tillgång till nånslags årstidsminne när jag skrev under "fel" årstid. Och med märkliga saker på bild, så menar jag det. För man kan aldrig veta vad man kan behöva titta på för att känna hur en viss årstid känns.

    SvaraRadera