2013-12-20

Om julberättelser

Det är tre dagar kvar till jul och jag tänker på julberättelser. Inte sådana som man läser utan sådana som man skriver.

Under de senaste jularna har jag ägnat mig åt en fantasyberättelse. Alltså; jag ägnar mig åt den enbart den under julhelgen. Julafton, juldag och annandag jul. Förvånansvärt vad enkelt det är att skriva tre dagar om året. Fast mest är det anteckningar, kanske något som kan likna en synopsis. Inte för att jag tror att jag någonsin kommer att skriva berättelsen. Den är mest till för att roa sig själv, att sitta tillsammans med någon annan och liksom... klura. Inte så mycket mer.

I år tror jag att jag hoppar över fantasyberättelsen. I år tror jag att jag ägnar mig åt den lilla berättelse som jag fick idén till i en dröm och som jag skrev om i inlägget Om drömmar som blir till berättelser. Jag tror att det bli lite lagom att ägna en (förhoppningsvis) lat julhelg åt.