2014-03-16

Om Betaläsarversionen - en halvvägsrapport

Puh! Halvvägs, hurra! Eller?

Lite siffror*:

Antal omskrivna kapitel: 13 av 26
Antal ord: 60403
Antal sidor: 194 (med marginaler som ger plats för kommentarer - det är ju en betaläsarversion)
Antal månader som det tagit att skriva: drygt 2,5 månader. Och då skriver jag under (nästan) all min "fritid" som föräldraledig. (Den förra omskrivningen tog 1,5 år...)
Antal föregående omskrivningar: 7

Och känslan?

Fin, fin! Så härligt att skriva en halvvägsrapport just när jag känner att allt flyter på. Ja, förutom att jag upptäckt att saker som borde finnas med har raderats. Nåja, ingen panik. Det ordnar sig.

Några utmaningar (hittills) i den här omskrivningen?

Främst dessa:

1) Att få stilen att bli genomgående den samma.
2) Att få de kapitlen där jag alltid snavar att flyta på.
3) Att orka fortsätta när jag inte orkar, när jag börja småfuska (när jag ser mig som klar med ett kapitel fast jag inte är det).

Pinsamheter som jag inte vill kännas vid?

Mm. Lite prettospråk på sina ställen. Förhoppningsvis borta vid det här laget.

Det bästa med omskrivningen hittills?

Att upptäcka att jag fortfarande kan överraska mig själv!

Tankar inför den andra halvan?

Ojdå. Det blir en utmaning, tror jag. Jag har just upptäckt att jag "ordnat" bort saker som borde vara med. Därtill har jag just kommit på att jag nog ska ordna lite till; skjuta på ett kapitel (tillkommer omskrivning så att den kommer att stämma kronologiskt), lägga till ett kapitel (i princip låta en person få huvuddelen av ett kapitel för sig själv), och skriva om 4 befintliga kapitel så att de blir 3 (alltså, fördela handlingen, tänka igenom vad som ska/kan raderas.). Det är ingen omöjlighet, det kräver lite sammanhållen "tänkartid". Men jag tror att jag fixar det.

Det största problemet med nästa halva?

Tidsbrist. Jag börjar jobba om två veckor (två veckor!). Skrivtiden kommer att bli minimal.

Finns det något som ger en skjuts trots tidsbrist?

Jag har feeling! Få saker stör arbetet. Jag ser fram emot att skriva om vissa kapitel, längtar.. Första halvan av Alster I har aldrig varit så bra som den är nu - om den andra halvan blir hälften så bra så... Åh, vad jag ser fram emot att skriva om återstående kapitel. Det är klart att jag hittar tid. Det är klart att det alltid går att hitta tid om man bara vill.  




* Där ser man, till och med jag är en siffermänniska :)