2014-09-22

Om att göra höst

Jag gjorde höst igår, i grönsakslandet. Plockade det sista som plockas skall, drog därefter upp växterna och slängde dem på komposthögen. I natt gjorde någon annan höst i Norduppland – vilka stormar! Vilken skrivarfeeling! Typiskt nog är det just på måndagar som jag jobbar (veckans övriga dagar är jag föräldraledig). Det var bara att sätta sig på bussen till jobbet.

Anyway. Att göra höst. Att avsluta något för att låta något annat ta vid. Själv har vi jag pausat renoveringen av huset för några månader framåt.* Den 20/9 inföll deadline för renoveringen av delar av nedervåningen och vi fixade det. Resten av höstkvällarna är därmed frigjorda för skrivtid! Hurra!

Så jag har sett fram emot att kunna skriva igen. Att ta mig tid att sitta med en text utan att känna skuld när den andra parten sliter med huset – ett renoveringsobjekt som jag insisterat på att vi ska köpa.  Har massor av lappar – anteckningar – att gå igenom. Massor av idéer som jag samlat på hög. I höst kommer mitt skrivande också att förändras lite. För hur länge kan man sitta med en och samma historia?

I höst gör jag höst. Avslutar för att låta något annat ta vid. Är det tänkt.



*Att en annan person direkt därpå drog i gång renoveringen av lill-toalett och hall har jag inget med att göra – det ska sannerligen inte få påverka min skrivtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar