2014-10-10

Om att inte hinna med NaNoWriMo

Novemberfeeling i oktober
Jag hade en plan. Planen var att medverka i NaNoWriMo,vilket i sig var en del av min plan att bli kvitt Alster I.

Tanken var att jag skulle vara färdig med det sjunde utkastet lagom tills novemberskrivet tog vid. De 50 k. ord som jag planerade att tok-skriva skulle få mig att släppa Alster I. Inte för att jag hade tänkt att skriva Alster II, utan bara ägna mig åt kravlöst skrivande. (Jag, som inte använder mig av synopsis, hade till och med en synopsis!)

Nu verkar det som att planen går om intet. För att hinna bli klar med det här utkastet skulle jag behöva hålla minst nano-takt. Och tyvärr...

Det grämer mig att jag kommer att missa NaNo. Jag ville verkligen medverka det här året. Jag ville tävla mig själv, peppad av tanken på alla andra som skrev. Jag ville undersöka en annan historia. Inte för att jag - med handen på hjärtat - tror att jag skulle ro alla dessa ord i land, men visst vore det något att försöka?

Men varför inte strunta i Alster I och skriva på en annan historia?

Omöjligt. Även om Alster I slutligen bara tar beslutet att lämna den i byrålådan så måste den bli klar. Jag har börjat nära en fix idé om att jag aldrig kommer att kunna avsluta en historia om jag inte avslutar just denna.

Fast det är klart, det är ju faktiskt 20 dagar kvar till november... Visst kan jag ändra mig? Visst kunde det vara nyttigt att skriva på något annat... Bara för den här gången?

2 kommentarer:

  1. Jag sitter och funderar lite på samma saker. Att hinner jag? Eller jag är rätt säker på att jag inte kommer att vara i rätt läge för att ta itu med NaNoWriMo men gör jag det ändå? Det är rätt knepigt för att skriva i Nanotakt på nåt nytt är beroendeframkallande. Men sen har man ju sina andra projekt som man borde få klara först.

    SvaraRadera
  2. Nu vet jag att jag inte kommer att hinna. Trist, för jag var lite taggad. Dock tröstar jag mig med att jag kom på en bra sak till den där historien som jag försöker att bli klar med :-)

    SvaraRadera