2014-10-29

Om en fläta

När jag nattade Lilla Tjejen passade jag på att tänka på slutet i Alster I. Slutet är skrivet sedan länge så det är egentligen inget jag behöver fundera på, jag gick liksom bara igenom det i tankarna. Bara för att ha något att tänka på. Och så slår det mig, jag lägger till en liten detalj. En fläta.*

Ja, en fläta som har betydelse i historien, och som jag inte vetat jag jag ska göra med så jag har liksom bara hoppats på att glömma den. En fläta som irriterar genom mina egna krumelurer i marginalen "vad hände med flätan?"

Nu vet jag vad som hände med flätan. Och grejen är att ju mer jag tänker på det desto viktigare är det att flätan hamnar där jag just lagt den. Det som händer med, och kring flätan i slutet, förklarar ju faktiskt (ok, implicit då) saker som hänt i tidigare kapitel. Händelser som jag behandlat lite styvmoderligt. Jag kommer att få ändra lite i ett, eller två, tidigare kapitel, men det är så litet och fjuttigt att jag gärna gör det.

Hurra för ynkapynka detaljer som innehåller lösningar!


*Ok, det är något mer än just en fläta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar