2014-12-12

Om att banta bort musklerna, eller om kapitel 13 - igen!

Jag blev helt kall när jag gick tillbaka och läste kapitel 13. Därefter nedstämd. Är det så här jag skriver? Så illa? Hur har jag kunnat tro att det här är en omskrivning från färdigt?

Jag kollade vad jag skrev om arbetet med kapitlet i våras. Då tyckte jag att jag hade löst problemet med kapitlet, tyckte att dialogerna stämde ihop med karaktärerna. Tyckte.

Ok, jag ska vara rättvis mot mig själv. Kapitlet stämmer överens med historien, jag snavar inte. Problemet med kapitlet är att det är så tunt och kraftlöst. När jag jobbade med sist lät jag banta bort en del övervikt. Tyvärr har det efteråt visat sig att kapitlet efter bantningskuren inte bara förlorat fett utan också muskler.(Eller så hade det helt enkelt inga muskler till att börja med?)

Fan.

Det kändes tungt i ungefär ett dygn, sedan slutade jag att tycka synd om mig. Även om kapitelinnehåller kändes tunt så var det rätt. Det saknades egentligen ingenting, jag behövde inte hitta på något nytt. Allt kommer i rätt ordning.

Vad jag behövde var bygga på det som redan fanns där. Alltså utveckla, förtydliga. Levandegöra. Och efter att ha gjort detta blev kapitlet dubbelt så långt, 19 sidor istället för 10 - tänka sig! Jag som tycker att det är svårt att brodera ut...

Men som alltid när jag producerar ny text så måste jag låta det vila innan jag filar. (När jag är inne i skrivandet, kapitlet, har jag ingen distans till texten.) Jag kommer antagligen att få en chock när jag ska ta itu med kapitlet igen. Då, troligtvis, för alla illa valda formuleringar, stavfel, floskler och uppenbara missar. Men det tar jag då. För jag kommer inte att behöva skriva om kapitlet än en gång, nu är det klart för att filas. (Tror och hoppas jag.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar