2014-12-15

Om att sakna distans till texten, eller om kapitel 14 - igen!

Jag har svårt att tro att jag utvecklats så mycket i mitt skrivande mellan kapitel 13 (som skrevs i våras, mars?) och kapitel 14 (som skrevs i oktober). Ändå så är det senare en helt annan text; så mycket bättre.

Den stora skillnaden mellan kapitlen kan ha sitt upphov i mina problem att överhuvudtaget skriva kapitel 13 (som har varit ett av de där kapitlen som jag alltid snavar på). Men det kan också ha sin förklaring i att jag saknar en nödvändig distans till kapitel 14. Jag omarbetade det i oktober, alltså två månader sedan. Jag har texten i färskt minne. Ser inte felen?

Ok, visst ser jag att några saker måste förtydligas. Ser att meningar är så där knasiga, och svårlästa, som de ibland blir när jag har för bråttom. Men jag ser inga stora fel, inte sådana som kräver omskrivningar. Utan tillräcklig distans till texten kan det vara bortkastat att rätta småfel - eftersom nödvändig distans kan visa att ett stycke som småfilats och sandpapprats helt ska kasseras.

Så. Efter några små justeringar lämnar jag kapitlet, igen, och går vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar