2014-12-17

Om gamla kapitel, eller om kapitel 18 - igen!

Gamla kapitel, sådana där som hittat sin form för flera, flera, omskrivningar sedan. Som kanske till och med var "färdiga" redan i det första utkastet. Eller ok, det andra då - eftersom det första utkastet egentligen var en helt annan historia. Det är kapitel som jag inte behöver omarbeta, kanske bara fila på sin höjd. Visst raderar jag och lägger till. Men mest småsaker. Karaktärerna befinner sig där de befinner sig. Det är hela grejen. Eller nästa hela.

Något som är förändrat i (det gamla/"färdiga") kapitel 18 är utifrån vems synvinkel kapitlet berättas. Genom att ändra berättarrösten har jag alltså fått se till att innehållet stämmer överens med denna. Men diskussionerna har (vad jag minns) varit ungefär de samma. Visst har jag lagt till korta dialoger i nästan alla omskrivningsomgångarna, tagit bort andra. Inre monologer kan ju inte längre vara inre monologer om det är en annan berättare, det är ju självklart. Så antingen blir det del av en dialog eller så raderas de.

Jag gjorde det senaste bytet i utkast 7, men jobbade egentligen inte på allvar med det förrän i utkast 8/betaläsarversion. Då återfick karaktären A tillbaka sitt ursprungliga kapitel. I den förra omgången raderade jag en hel del som hade att göra med den föregående berättarrösten. Och visst tycker jag, i denna genomläsning, att det blev lite tunt?

Något som är svårt med dessa kapitel som varit färdiga i eviga tider är att förändra dem. Trots att jag ser att jag behöver lägga till lite, utveckla, så drar jag mig för att göra det. Så ock den här gången. Fast det är mest för att jag behöver göra lite research, tror jag. Läsa på om ett ämne och jag gillar inte att gå direkt från research till att skriva eftersom det då blir lite pm/uppsats över det hela. Så nu gör jag bara lite småändringar, och går vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar