2014-12-07

Om kapitlen 22-24, och om att backa

Läser mest. Ändrar småsaker - förutom i kapitel 23 där jag lägger till ett nytt slut.

Det finns saker att ändra, kanske lite mer än jag vill erkänna. Jag har ju arbetat om saker som leder till dessa kapitel, och därför borde smitta av sig på dessa. Men jag låter bli. Det finns en anledning till det; jag har beslutat mig för att backa lite.

Jag har haft svårt att skriva klart flera kapitel på grund av stora förändringar, har dessutom anat att det längre fram kommer något som kommer att påverka det som redan skrivits. Så nu backar jag. Ända till kapitel 13.

Min nya plan innebär att jag arbetar om dessa kapitel medan jag fortfarande minns vad jag har skrivit, så att det inte blir som det blev tidigare; att jag inte minns ändringar och planer. Nu när andra halvan av Alster I är klart backar jag för att skriva om denna halva igen (ja, förutom de kapitel som utspelar sig i dåtid.)

Jag kommer varken att fila eller sandpappra, såvida inte alla fina formuleringar bara dyker upp så där ur intet, utan se till att alla förändringarna faktiskt stämmer. (Därtill kommer jag att radera några usla dialoger som stört mig ända sedan jag skrev dem...) 

Så, tillbaka till ruta ett.

2 kommentarer:

  1. Gör om, gör bättre. Det är ett ständigt mantra. Ge inte upp utan kämpa på! Pepp pepp!!

    SvaraRadera
  2. Tack! (När jag började skriva om kapitel 13 behövde jag all pepp som jag kunde få - där var jag nära att ge upp!).

    SvaraRadera