2014-12-19

Om planerade ändringar - eller: Inför utkast 9

Jag har ett dokument som heter "Planerade ändringar". I det fyller jag i tankar och anteckningar under skrivandets gång - alltså sådant som dyker upp när jag redan lämnat ett kapitel, eller sådant som är tänkt att komma längre fram. Jag har dokumentet för att slippa avbryta arbetet med det kapitel som jag jobbar med just då.

Dokumentet består av stapelanteckningar och är åtta sidor långt vid det här laget. Nu när jag just skrivit om hela Alster I för den åttonde gången så är det - faktiskt - bara småsaker, detaljer, som jag skriver anteckningar om. Det kan vara påminnelser om i vilka  kapitel/sammanhang jag berör en och samma sak, några ord om hur jag kan förtydliga/utveckla eller förslag om att radera något som tappat sin betydelse.

Vad dokumentet inte innehåller är nya idéer, sidohistorier eller stora omskrivningsförlag. Det innehåller inget som ska planteras, eller skrivas om, i flera kapitel. Jag tror att jag är klar med själva historian. Faktiskt så tror jag att historian är färdigskriven, att det som krävs nu är redigering.

För mig är innebär "omskrivning" något omfattande. Det kan vara nya händelser och idéer som ska in i berättelsen. Det kan vara hela kapitel som skrivs om med andra ord. Det kan handla om att skriva om flertalet kapitel så att de är skrivna i samma stil. "Omskrivning" är alltså något som kräver sitt arbete.

Redigering i sin tur är - för mig - inte lika krävande. För mig handlar det om att se till att en text blir bra. Ok, jag ändrar mig på en gång - redigering kan visst vara mer krävande än en omskrivning där jag inte bryr mig om att se till att texten är i läsligt skick för andra än mig själv. Men jag tänker mig att det faktiskt är enklare just genom att jag ska mer ha koll på enstaka detaljer än på ett flertal kapitel. Att redigera är att fila. Ok, vissa kapitel behöver "filas" mer än andra. Men grundhistorian är färdig, faktum är att Alster I har aldrig varit så färdig som den är nu. Hurra!

Det jag kan slå fast inför utkast 9 är detta: Om jag inte tycker mig kunna lämna ifrån mig texten när den är färdigredigerad lägger jag ner den. Jag lovar. Man kan inte ägna hur mycket tid som helst åt en enda ynka historia. Puuh... äntligen tog jag beslutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar