2014-12-20

Om vad betaläsarversionen/utkast 8 förde med sig

Ja, jag borde kanske summera innan jag går vidare?

Hursomhelst. Jag nämnde redan i mitt förra inlägg att Alster I aldrig har varit så klar som den är nu. Kapitlen och händelserna sitter. Jag skulle bli väldigt förvånad om det visar sig att jag börjar radera befintliga idéer i förmån för nya i nästa utkast. Eller började kasta om kapitel för att jag tycker att allt ska komma i en annan ordning.

Nej, nu tror (eller hoppas och hoppas innerligt) jag att allt sitter.

Det tog mig sex månader att skriva färdigt det här utkastet, från januari till mars och oktober till december. Däremellan en kanske välbehövlig vila från skrivandet.

Jag känner mig fortfarande missnöjd med några kapitel, mest på grund av att jag inte ägnat tillräcklig tid åt dem; bara skyndat vidare driven av otålighet. Men jag känner mig vrålnöjd med att jag fick till några andra kapitel. Jag känner mig nöjd med händelserna i de tre sista nutid-kapitlen, de som aldrig varit riktigt färdiga. Ja, förrän nu då.

Och så lite siffror:

Antal ord: 103183
Antal sidor (med marginaler): 331
Antal kapitel: "prolog"+24

Mest nöjd med: Att jag aldrig varit så klar som nu! Hurra! Det börjar likna en historia som jag vill skriva.
Mest missnöjd med: Att det inte visade sig vara någon betaläsarversion. Att texten inte är tillräckligt bra för att lämnas till andra.
Lärdom: Ingenting blir färdigt om jag lämnar ofärdiga kapitel bakom mig. Om jag hastar mig vidare. Stanna i kapitlet så länge som krävs.

2 kommentarer:

  1. Din sista mening: Stanna i kapitlet så länge som krävs, den är svår även för mig. Det krävs lite disciplin men något som har funkat för mig är att gå en eller två dagar ibland och bara tänka. Då dyker nästan alltid lösningen upp men värre är det när språket inte vill sig.
    Underbart att du är nöjd med din historia och tycker om den. Det är viktigast av allt :-)

    SvaraRadera
  2. Och jag är fortfarande nöjd! - och jobbar på att stanna kvar i kapitlet :-)

    SvaraRadera