2015-01-21

Om att omformulera


Det finns vissa ord som jag inte tycker om, sådana där hårda och tråkiga. Sådana som kan innehålla flera betydelser och vad betyder de egentligen? Redigera är ett ord som jag inte tycker om. Först trodde jag att det berodde på att jag inte tycker om att ”redigera” – men jag älskar det! Det är så tillfredsställande att lämna omskrivningsfasen för att träda in i redigeringsfasen. Fast jag gillar inte ordet redigeringsfas heller, det låter så tråkigt. Så jag omformulerar. Det säger mer om vad jag gör, tycker jag.

Omformulera, det låter lite lagom mjukt så där. Så det är det jag gör, klär berättelsen i nya ord. Samma berättelse, samma händelser. Men berättat på ett lite annorlunda sätt, mer tydligt (fast kanske också mer vanligt). Och allting blir så mycket bättre! Ja, det här kan jag lämna ifrån mig. Någon gång. För det här tar tid, för vad jag gör är att jag vrider och vänder på formuleringar. och njuter av det. Jag önskar att jag fick göra det här på heltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar