2017-06-20

Om den perfekta tidpunkten


… att skicka in sitt manus.
 
Det var tanken på den perfekta tidpunkten som höll mig upptagen i höstas. I höstas då jag också uppskattade att jag hade ca 2,5 veckors intensivt arbete framför mig för att slutligen bli klar med Alster I. Jag var så inne i skrivandet, det gick liksom på räls. Men samtidigt kände jag den där tröttheten komma smygande. För hur länge hade jag egentligen skrivit utan en ordentlig paus; jag som i vanliga fall skriver i ett halvår och sedan pausar i ett halvår?
 
Det var då jag började släpa med fötterna; började fundera på vilken som var den bästa tidpunkten för att skicka in sitt manus. September måste väl gå bort, på grund av Bokmässa? Oktober likaså, då är väl förlagen upptagna med tankar kring Frankfurtmässan? I början av november infaller allhelgonahelgen, så då är det ju ingen idé att lägga på ett kol förrän den helgen är avklarad? Och så plötsligt är det jul, fast då har jag redan tröttnat. Lagt av. För jag är så trött att jag knappt kan hålla mig vaken om dagarna.
 
Denna väntan på den bästa tidpunkten att skicka in till förlaget fick mig att skjuta på färdigställandet. Pauserna växte sig allt längre. Jag kom också till en punkt då jag verkligen frågade mig själv om det var viktigt för mig att skicka till förlag. Ville jag att Alster I skulle, till varje pris, bli en bok? (Svaret är nej, konstigt nog.)
 
Fast vänta nu... är inte våren den absolut bästa tidpunkten för att skicka in till förlag? Borde jag inte se till att ta mig i kragen under någon veckas tid och bli klar? Jo, det borde jag nog. Om inte annat så för att avsluta detta evighetsprojekt. Fast då händer det som alltid händer efter en längre tids paus:
 
Startsträckan, den evighetslånga.
 
Den som sträckte ut dessa 2,5 veckor till snarare 2,5 månader. Och så är det sommar, bara så där. Semestertider. Semestertider måste verkligen vara den absolut sämsta tiden att skicka in sitt manus till ett förlag. Åtminstone om jag går på min egen pre-semester-mood.
 
Fast sedan, när jag gått varvet (året) runt och funderat vilken tidpunkt som måste vara den absolut bästa att skicka in till förlag kommer jag på det:
 
Den perfekta tidpunkten för att skicka in till förlag måste ju vara när man har bästa möjliga manus att visa upp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar