2013-11-26

Om drömmar som blir till berättelser

Alltså. Drömmar som dröms under natten, på morgontimmen. Just den där drömmen som är den som man minns när man vaknar. Jag älskar att drömma, desto galnare ju bättre. Man blir så imponerad av sin förmåga att koka ihop en berättelse. Eller ja, oftast är det ju bara en fragment av en berättelse som drömmen ger. Sedan kan man ju försöka att koka ihop något av det. Om man kan, oftast kan man väl inte eftersom det ligger i drömmars natur att vara knepiga, ologiska.

Hursomhelst. I morse fick jag en berättelse. En början till en. Därför har jag under denna morgon - eller förmiddag jag och Knatten (som tur är) sover länge - varit väldigt frånvarande. I tankarna. För jag bygger på den där gratisidén som kom men drömmen.

Det är en berättelse för barn, kanske för min lilla tjej? För visst har också jag önskat hitta en historia som jag kan berätta för min den Lilla. Nu kom den. Nu gäller det bara att hitta lösningen; att få en knasig dröm att bli en berättelse för barn.

1 kommentar:

  1. Ja drömmar är bra stoff att böka om med. Lycka till med att få den att fungera!

    SvaraRadera