2012-01-04

Överdriften gällande de första ordens betydelse

Där ser man. Ett enda inlägg har jag hunnit med och bloggen är redan full av överdrifter, dvs. överdriften om de första ordens betydelse.

Jag vidhåller att de första orden är viktiga, men de är knappast avgörande. För hur många gånger har man (jag) inte börjat läsa något som verkar lovande bara för att strax sluta – dvs. efter upptäckten att början är den topp från vilken allt dalar?

Det var länge sedan jag insåg att det inte går att förlita sig till början vid valet av läsning. Efter att ha läst de första få raderna går jag vidare. Slår upp en sida här, en sida där. Jag frågar mig om det håller. Jag kollar språket. Jag kollar personerna. Jag kollar dialogerna.

Aldrig, aldrig låter jag de första orden vara avgörande.

Inga kommentarer: