2012-01-13

Paraskavedekatriafobi

Jag hade inte tänkt kommentera det faktum att det är fredagen den 13.e idag. Men jag ändrar mig eftersom jag just lärt mig ett nytt ord; paraskavedekatriafobi - dvs. fobi för fredagen den 13.e.

När jag var barn såg jag fram emot dessa fredagar, jag väntade med spänning på den otur som skulle drabba mig. Då skulle jag kunna bekräfta att dagen hade en inneboende mystik. Men inget hände. Och vid det här laget har jag genomlevt så många fredagar den 13.e att jag insett att den enda mystik de bär med sig är att de tenderar att vara så övernaturligt tråkiga och händelselösa.

... men å andra sidan; det är kanske just det som oturen består i, dvs. att allt går på i sin gamla lunk..? I så fall är fredagen den trettonde i högsta grad en dag att ha fobi för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar