2014-01-08

Om att dagdrömma bort sin skrivtid

Jag kan inte hjälpa det, det är som att ryckas med av en tsunami. Jag kan inte sitta utan går omkring på nedervåningen, ser ut genom fönstret. Ser någonting helt annat än det som finns där utanför.

Jag tänker på en historia. En berättelse som jag ska skriva så småningom. Det är inte Alster II, eller Alster III. Tror jag. Det är en historia som jag har från början till slut - men som kräver ett speciellt språk. Därför skriver jag inte ner den nu. Utan senare.

Men jag tänker på den, dagdrömmer - ser bilder, spelar upp historien. Planerar efterforskning. Sveps med. Trots att jag borde skriva, sätta mig ner med Alster I. Hann ju inte skriva igår eftersom Bullen inte sov så länge som jag trodde. Slösade bort min skrivtid genom att läsa på bloggar - grämde mig resten av dagen. Nu försöker jag slå undan dagdrömmarna genom att blogga - att tänka på annat. Hoppas att kunna återigen ägna mig åt Alster I när detta inlägg är färdigskrivet. Fast, fy dagdrömmen flow:ar i mina ådror...