2014-01-03

Om en prolog

Det finns en prolog i berättelsen jag skriver. Eller prolog och prolog, mer en kort text som finns där i början. En halv sida tankar som inleder Alster I. Ord som ska säga något om berättelsen.
Ska säga.
Prologen, texten, tankarna, är en kraftig omskrivning av mitt första kapitel. Det som en gång i tiden var mitt första kapitel men som min allra käraste (och enda) syster sade något om som jag inte alls gillade. Hon nämnde en författare - som jag inte alls respekterar - och sade att den författaren började någon av sina historier på samma sätt. Med en dröm. Fy, tyckte jag, och skrev om. Skrev till något annat, i en annan form.

Texten, tankarna är alltså en del av mitt tidiga kapitel 1, det som sedermera delades i två delar och upphörde med att vara Kapitel 1. Blev till en prolog. Bland annat.

Jag är ganska så förtjust i orden. Men så tvekar jag. Är den längre relevant? Stämmer den fortfarande med berättelsen i stort? Men så kastar jag tvivlet åt sidan. En prolog behöver inte vara övertydlig, den får stå som den står. Jag hoppas att den kommer att bli kvar hela vägen, vilket inte alls är säkert.