2014-10-19

Om kapitel 14

När jag slutade skriva i våras var det på grund av att jag började arbeta efter barnledig, och att jag fastnade - början till kapitel 14 var verkligen inget att ha. Så det blev inget mer, då.

Under skrivpausen fann jag en ny början, och när jag åter började skriva fick kapitlet denna nya början, och därefter en slags mellantext som band samman den med den befintliga texten. Jag kämpade och filade - bara för att upptäcka att mellantexten var bättre. Och då fick den bilda en ny början. Bara för att jag skulle upptäcka att det inte fungerade och så var det bara att börja om på nytt. 

Men trots att jag skrivit, skrivit om  och raderat just början av kapitlet är det inte det som har präglat omskrivningen av Kapitel 14. Vad som präglat det är mitt dåliga minne.

Alltså. Jag kommer inte längre ihåg vad som hänt/händer i Alster I.  Missförstå mig inte. Visst kommer jag ihåg vad som har hänt, problemet är bara att jag också kommer ihåg saker från de tidigare utkasten. Saker som raderats. Jag kommer också ihåg tidigare utkast där händelser kommer i en annan ordning. När jag kontrollerar en detalj upptäcker jag något annat som jag glömt att jag lagt till, eller ändrat. Och hur mycket jag än läser så tycks jag oförmögen minnas min egen text. Den fastnar bara inte!

Efter många fallgropar har jag nu skrivit om kapitel 14, vad jag inte kan säga är att jag är klar. I kapitlet finns massor av kolla-upp-hänvisningar. Saker som jag måste kontrollera att de verkligen har sagt, eller gjorts, tidigare.

Ja, jag antar att det här är vådan av att vara borta från berättelsen alldeles för länge...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar