2014-10-08

Om en startsträcka som sträcker ut sig

Det som jag hittills har skrivit, sedan skrivartiden tog sin början i slutet av september, är en ny kapitelbörjan och en slags mellantext som knyter ihop början med den befintliga texten. I sin helhet handlar det om kanske två sidor text, max tre.  

Det handlar inte om att jag väljer att göra annat. Det har att göra med att jag tänker på texten. Ifrågasätter den. Alltså, inte att jag (just nu) grämer mig och tycker att den är dålig – så som jag skrev i det förra inlägget – utan funderar på om det som står där är logiskt.

Jag tänker också på kapitelstrukturen i kapitlen 14 och 18, funderar hur de förhåller sig till de övriga i alstret. Får alla karaktärerna det utrymme de behöver och ska ha? ”Pratar” de om samma saker? Hur stor chans är det att tre personer tänker på samma, eller liknande, saker? Att de ser på en händelse ur samma synvikel? Nej, inte mycket till chans där inte. Just nu känns det som att jag tvingar karaktären som för ordet i kapitel 14 och 18 att upprepa det de andra två karaktärerna har sagt och gjort. Och det går ju inte.

Därtill har jag svårt att komma ihåg alla ändringar som jag gjorde tidigare i våras. Var placerade jag informationen, vad sades och vad gjordes?  Vad tänkte jag på när jag beslutade att skjuta på et visst kapitel, och vad blir konsekvensen av att jag flyttar tillbaka det? Måste jag gå tillbaka i det redan omskrivna för ytterligare omskrivningar?

Nåja. Nu tror jag att har har det. Mer om det i ett senare inlägg. Nu försöker jag äntligen lyfta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar