2014-11-08

Om kapitel 18

Egentligen kunde det här bli ett inlägg om mitt dåliga minne, men jag tror mig minnas att jag redan klagat på min glömska. Alltså vad gäller de omarbetningar jag gjort.

Visst. Jag hoppar ofta mellan kapitlen under arbetets gång. Det händer att jag behöver ändra lite i ordningen som saker och ting sker, ibland gör jag det för att väga nya idéer. Jag kollar liksom att allt stämmer längre fram. Och visst händer det att jag snabbskriver om något lite längre fram, eller raderar. Men oftast brukar jag komma ihåg att jag gjort det...

Ok, visst kändes det bra när det visade sig att jag redan jobbat om det mesta i kapitel 18 - åtminstone grovt. För det tog sin tid att få ordning på allt som kastats in i kapitlet, och allt som raderats utan att jag tagit hänsyn till kontexten. Stundtals kändes det som att det var omöjligt att hitta på något, till exempel behövde jag skriva en dialog som var småprat, alltså utan egentligen betydelse. Betydelsen låg i att det var småprat, men fy så svårt... vad småpratar man om för att få tiden att gå?

Nåja, till sist blev också kapitel 18 omskrivet. Någorlunda i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar