2012-10-11

Om vad jag väntar mig av dagens tillkännagivande

Jag tror mig minnas att det började med Pamuk, det där med att jag började samla kulturellt kapital genom att jag faktiskt kunde relatera till innehållet i nobelpristagarens böcker redan när pristagaren tillkännagavs.

Alltså; jag hade läst - åtminstone några av - pristagarens böcker. (Nåja, nu är de pristagare som följer Pamuk kända för andra än bara akademiledamoterna - så de kanske inte ger så höga kulturpoäng - förutom kanske Pinter..?) Hursomhelst. Vad jag insett under dessa år, då jag berusat mig genom mitt höga kulturella kapital, är att jag saknar att inte känna till pristagaren på förhand. Vad jag vill är att introduceras till ett författarskap som jag har missat. Vad jag vill är att någon annan gör grovjobbet med att läsa sig igenom världslitteraturen och vaska fram guldkornen.

Så vad jag väntar mig av dagens tillkännagivande är alltså följande:
1) Att det inte är en dramatiker 2) Att det helst inte är en poet - såvida denna/e inte är av Szymborskas kaliber 3) Att jag aldrig hört talas om författaren 4) Att det på inga villkor är någon som jag försökt mig på men inte tyckt om 5) Att det inte är en förhandstippad - amerikansk - man 6) Om det prompt måste vara någon jag känner till och ser jag att det är en kanadensisk kvinna - det finns flera så det är bara att välja en 7) Att det är en författare som klår både Morrison, Saramago och Gao (svårt, jag vet).
Tack på förhand!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar