2012-11-05

NoNaNoWriMo

 
November, den perfekta skrivmånaden. En kura-skymning månad, hela månaden lång. Kallt och mörkt. Regn. Har man tur så faller det snö – åtminstone så pass att det blir lite ljusare.

November, skrivmånaden. NaNoWriMo, National Novel Writing Month, en månad där 50 000 ord är målet. Vinnare är alla de som når målet.

Jag känner mig - som vanligt - lockad. Vill ägna månaden åt att skriva. Men för min del blir det - som vanligt - NoNaNoWriMo; för jag ska inte börja på en ny historia, ska inte få ur mig 50 000 ord. 

Jag följer ordräknare på olika bloggar. Undrar vad det är för historier som berättas. Blir det kura-skymning-historier? Historier där mörkret faller ikapp med regnet. Eller drömmer sig NaNoWriMo författarna drömmar fjärran från november? Drömmer om dagg, om lukten av solbränd hud? Jag undrar om någon av historierna blir en bok, en som också jag kommer att läsa.

Jag drömmer om en tid då jag kan låta november vara en månad av bekymmerslöst skrivande. Att räkna ord, nå 50 000; att känna mig som en vinnare. Kanske nästa år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar