2014-02-25

Om kapitel 9

9:an är ett av de där kapitlen där jag tidigare snavat, fastnat. Ett av de där kapitlen som varit svårfångade. Där jag misslyckas med att säga något viktigt om karaktären, där jag undrat om jag inte fokuserat på fel saker. (Visst har jag nämnt att alla dessa fastna-kapitel har att göra med en och samma karaktär?)

Fast det var då. Redan i den förra omskrivningsomgången tog jag mig igenom kapitlet, hittade spåret. Men all den där sökan efter ett kapitel som är ok med karaktären har lett till spretighet. Så, ledordet inför den här omskrivningsomgången har varit:
Radera, radera, radera.
Att radera tills endast kärnan är kvar och sedan jobba vidare från den.(Ärligt talat trodde jag mig vara färdig med det här massiva raderandet...) Nu när jag tycker mig vara färdig lämnar jag kapitlet med en känsla av att det kanske blev lite tunt... Jag vet inte. Behöver - som vanligt - lite distans till texten innan jag vet. Så jag lämnar det och börjar läsa kapitel 10 - som jag inte tror kräver så mycket omskrivning; det är ett kapitel som blev färdigt rätt tidigt i skrivprocessen. Nu håller jag tummarna för att det håller än.