2014-03-25

Om rödmarkeringar, alfabetaläsare och om en halv utskrift

Tidsbrist, ja, fortfarande. Men jag har några extra minuter så jag tänkte bara skriva att jag nu har "ordnat" kapitel 14-26. eller ja, 14-23 eftersom jag slog ihop de tre sista kapitlen. De är korta och de ska sitta ihop, bestämde jag.

I övrigt har jag sett över kapitel 1-13, t.ex tagit bort alla mina rödmarkeringar i texten. Ja, det finns alltid något som ska kollas upp eller funderas på. Sådant som lämnas rödmarkerat för att det ska bli enkelt att hitta i efterhand.

Men varför ta bort rödmarkeringar utan att ändra texten, utan att kolla upp saker?

För att min första betaläsare (egentligen alfaläsare eftersom det är vad hon är) dyker upp snart och jag tänkte att hon ska få en utskrift av Alster I med sig (eller egentligen en halv utskrift för hon får ju bara kapitlen 1-13) och så ska hon inte behöva snubbla på rödmarkeringar i texten. Det är ju inte så att jag ska peka på sådant som ska ändras utan hon. Eller hur?

Jo, förresten. En sak ändrade jag. En tanke som slog mig och som jag skrev ner allra sist i kapitel 13. Något som liksom blev en cliffhanger. Utan att tanken var att skriva en cliffhanger. Men något måste man väl locka sina alfabetaläsare med... (Eller om det är mig själv jag vill locka till fortsatt skrivning. Vem vet.)