2014-01-22

Om kapitel 3

En gång i tiden började allt med kapitel 3. Eller snarare med karaktären som kommer tills tals i kapitel 3. Jag skrev febrigt i en månad, och förstod att jag hade en historia. Äntligen hade jag en historia! Så jag fortsatte att skriva, och fortsatte. Faktiskt så länge att historian blev en annan och händelserna i kapitlet inte längre rymdes i Alster I. Det var onödiga villovägar. Så jag raderade och skrev om hela kapitlet. Och raderade och skrev om. Ännu en gång. Och började förtvivla. Fastna.

Det gick så långt att jag försökte mig på återbruk. Att använda ett annat raderat kapitel (dvs. en darling)- ur en annan karaktärs synvinkel - och forma om för att passa denna karaktär. Nu kommer det väl ändå att fungera?

Nej. Det gjorde det inte. Eller jo, för ett tag. Tills jag insåg vad jag (egentligen) visste från början; det fungerar inte att återanvända händelser och tankar som tillhör en annan karaktär. Ja, för de tillhör ju en helt annan karaktär...

Så, nu har jag skrivit om ännu en gång. Utan att återanvända sådant som inte hör karaktären till. Den här gången tror jag att det fungerar. Åtminstone hoppas jag att det inte kommer att skava. Men jag lämnar en brasklapp - jag låter bli att fila på orden. Jag avvaktar en stund. Försöker känna in kapitlet. Håller tummarna. Fortsätter med kapitel 4 så länge.