2012-02-14

Alla hjärtans dag & The Truant pen

När jag startade bloggen var min föresats att skriva betydligt mer än vad jag hittills gjort. Minst tre inlägg i veckan. Var tanken. Just nu känns det som att jag får vara glad om jag skriver tre inlägg i månaden – men å andra sidan; kan jag förvänta mig något mer av mig själv när jag döper min blogg till The Truant Pen of E.

Min lata, eller skolkande, penna. Fast mest gillar jag Stanfords förklaring till ordet truant, dvs.

Neglectful of one´s duties.

Ja, det är min penna det. Den som försummar sina plikter. Skriver inte när den borde, skyller på annat; påstår att det finns andra plikter som måste gå före.

Men vad har nu detta med alla hjärtans dag att göra? Inte mer än att jag först stötte på begreppet i en sonett som handlar om kärlek och vådan av att hitta de rätta orden, i den första sonetten ur Sir Philip Sidneys Astrophil and Stella:

Loving in truth, and fain in verse my love to show,
That the dear she might take some pleasure of my pain,
Pleasure might cause her read, reading might make her know,
Knowledge might pity win, and pity grace obtain,

I sought fit words to paint the blackest face of woe:
Studying inventions fine, her wits to entertain,
Oft turning others' leaves, to see if thence would flow
Some fresh and fruitful showers upon my sunburned brain.

But words came halting forth, wanting Invention's stay;
Invention, Nature's child, fled stepdame Study's blows;
And others' feet still seemed but strangers in my way.
Thus, great with child to speak, and helpless in my throes,
Biting my truant pen, beating myself for spite:
"Fool," said my Muse to me, "look in thy heart, and write."

Även om sonetten handlar om Astrophils möda att hitta de ord med vilka han kan imponera på Stella så njuter jag av de ord som beskriver svårigheten med att skriva. De storartade planerna med skrivandet, svårigheten att hitta de rätta orden. Frustrationen. Och det enda tillvägagångssättet för att få orden att fungera, det som också står under bloggtiteln som en påminnelse:

"Fool," said my Muse to me, "look in thy heart, and write."

*

För övrigt går det att lyssna på hela Astrophil and StellaLibrivox

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar