2012-02-12

Läsares tillrättalägganden


Man stöter på det ibland. På fel som har slinkit in sig i böcker. Men vem skriver felfritt när det handlar om tiotusentals ord, när man gör sig mödan knappa ner miljoner tecken? Ofta läser jag felaktigheterna utan att knappt höja på ögonbrynen, kan hända att jag inte alltid lägger märke till dem.

Eftersom jag är en stor nyttjare av bibliotek händer det att jag får tag på en bok som någon annan läst före mig. Någon som inte har låtit ett fel vara, utan korrigerat det. Som i bilden ovan. Stycket är hämtat ur en bok av Stephen King. Jag tror att boken hette Signal, men är inte längre säker på namnet. Jag minns bara att den inte höll särskilt hög kvalité.

Men jag måste ge den föregående läsaren rätt, för visst är det så att när man gräver en grop i marken, lägger ner en människa i den och skottar igen hålet (graven) så blir det faktiskt "jord över". Precis om den uppmärksamma läsaren påpekat?

1 kommentar:

  1. Amenhallå? Uttrycket fungerar väl i detta sammanhang/ Sisar

    SvaraRadera